Frågor & svar
Musiksupporten är en plattform som är verksam i hela Sverige för att skapa fysiska och digitala möten mellan professionella aktörer från musikbranschen och unga talanger från socioekonomiskt utsatta områden.

Vad är ett musikförlag vs. musikbolag?

Genom att samarbeta med ett musikförlag kan dessa hjälpa dig att utveckla ditt arbete genom att sätta ihop dig med andra musiker som exempelvis låtskrivare & producenter för att skapa ny musik. Musikförlag hjälper även till med att skydda dina rättigheter och hitta möjligheter för musikskaparna att leva på sin musik. Till skillnad från musikbolag brukar förlagen snarare jobba med de som skriver och skapar musiken än de som uppträder (artister). Ibland kanske artisten gör båda och är exempelvis signad på både ett musikbolag &-förlag. Ett musikbolags jobb är att ta hand om din musik och oftast även rättigheterna till det för att sedan se till att musiken exploateras och sprids så mycket som möjligt. Genom att dela på rättigheterna delar ni även på pengarna som kommer in, hur mycket som delas varierar och detta kommer ni överens i avtalet.

Indie aka Independent

Att jobba independent, eller indie som många beskriver det, innebär att du som upphovsperson äger alla rättigheter och tar alla beslut du vill kring dina verk. Det innebär också att du står för de kostnader som detta innebär också, du ansvarar även själv för att se till att din musik sprids och används i de sammanhang du själv bestämmer. Det innebär oftast mer jobb men även större belöning i form av både pengar men även rättigheter då du äger din äganderätt.
En upphovsperson är personen som äger verket och som också äger rättigheterna till ett verk. En upphovsperson kan aldrig vara ett företag, om det är flera personer bakom verket kan dessa dela på rättigheterna till verket. Exempel på upphovspersoner kan vara: låtskrivare, musiker, kompositörer och textförfattare, konstnärer, fotografer, journalister osv.
Upphovsrätten skyddar både ditt verk och den som skapat verket (upphovsperson) så att ditt verk inte utnyttjas eller används utan din tillåtelse.  Skyddstiden för ett verk är dock inte för alltid. Ditt verk är skyddat under upphovsrättens lagar i en livstid + 70 år efter upphovspersonens död. Upphovsrättslagen kan även förkortas till URL.         Upphovsrätten är indelat i två delar:
  • Ekonomisk rätt: att du som upphovsperson har rätt att få ersättning för ditt verk när det säljer eller används.
  • Ideell rätt: Ett skydd för att upphovspersonens namn inte ska kränkas när verket används eller delas av andra. Du ska alltså alltid få cred för ditt verk när det används. Upphovspersonen måste alltid godkänna delningen innan det sker. T.ex: ska credit/namn alltid stå med vid utnyttjande av verk i allmänheten samt offentliga framföranden
När du tillåter ditt verk att användas av någon annan så är det du som bestämmer under hur lång tid, vart, i vilka sammanhang och genom vilka plattformar det får utnyttjas. Ditt verk får aldrig utnyttjas på ett sätt som är kränkande för dig som upphovsperson.
Upphovsrätten skyddar både ditt verk och den som skapat verket (upphovsperson) så att ditt verk inte utnyttjas eller används utan din tillåtelse. Skyddstiden för ett verk är dock inte för alltid. Ditt verk är skyddat under upphovsrättens lagar i en livstid + 70 år efter upphovspersonens död. Upphovsrättslagen kan även förkortas till URL. Upphovsrätten är indelat i två delar:
  • Ekonomisk rätt: att du som upphovsperson har rätt att få ersättning för ditt verk när det säljer eller används.
  • Ideell rätt: Ett skydd för att upphovspersonens namn inte ska kränkas när verket används eller delas av andra. Du ska alltså alltid få cred för ditt verk när det används. Upphovspersonen måste alltid godkänna delningen innan det sker. T.ex: ska credit/namn alltid stå med vid utnyttjande av verk i allmänheten samt offentliga framföranden
När du tillåter ditt verk att användas av någon annan så är det du som bestämmer under hur lång tid, vart, i vilka sammanhang och genom vilka plattformar det får utnyttjas. Ditt verk får aldrig utnyttjas på ett sätt som är kränkande för dig som upphovsperson.
Som upphovsperson kan en även överlåta eller upplåta sina rättigheter till någon annan. Vilket många gör när de exempelvis signar kontrakt hos ett musikbolag. Skillnaden mellan att överlåta och upplåta sina rättigheter är:
  • Överlåtelse: rättighetshavaren skiljer sig helt från sin rätt eller bestämda del i ett verk och byter med andra ord ägare till verket.
  • Upplåtelse: kan avgränsas till en viss period där rätten ges tillbaka till ursprungliga ägaren efter periodsslut.
  Exempel: Bolag x älskar din nya låt och skulle vilja vara med och jobba med att dela den och ta del av äganderättigheterna till den. Är det förmodligen inte en bra idé om de inte är beredda att betala förskott eller köpeskilling för det. Det du däremot skulle kunna göra är att gå med på ett licensavtal där du inte ger bort äganderätten till verket men tillåter bolaget att använda det under ett begränsade sätt som ni kommit överens om tillsammans.
När vi snackar master syftar vi på rättigheterna till ett verk. En masterinspelning är originalversionen som allt annat utgår ifrån. Om ditt verk blir CD, streamas på Spotify eller används som soundtrack till en film - är upp till ägaren till mastern. Detta betyder även att den som äger mastern får in pengarna från där verket används. Kort & gott - äger du mastern till låten eller albumet så äger du även allt som görs med musiken.
Royalties är en ersättning du får som upphovsperson till ett verk.
Som musikproducent är du ansvarig för både inspelningen av låten men också hur den kommer låta. Det är alltså ett både administrativt och konstnärligt jobb där du jobbar för att hitta rätt stil och uttryck för låten och artisten. Som producent behöver du vara duktig på att hitta rätt ljud, stilar och instrument för att se om de passar ihop eller inte.
Låtskrivare jobbar nära producenter och ibland delar de även på den rollen för skapa en naturlig synk mellan beat och text. Som låtskrivare är det otroligt individuellt hur du trivs med att jobba, vissa börjar med en titel och jobbar därifrån och vissa tvärtom.  Uppbyggnaden av en låt beror även på genre, exempelvis i en hiphop-låt finns det oftast:
  1. Intro
  2. Pre-hook
  3. Hook/Refräng
  4. Vers
  5. Bridge/Stick
  6. Outro
 
Som manager åt en artist är det ditt jobb att se till att skapa fler möjligheter för artisten. Varesig om det är musikrelaterat eller om det handlar om samarbeten för att stärka artistens varumärke/brand för att skapa igenkänning - så är det du som manager som ansvarar att dealen både blir av och att den blir bra. Många managers tar även hand om artistens bokningar, beroende på hur stor artisten är men även hur mycket tid managern har över. Om det exempelvis är den enda artisten den jobbar med så är det inte ovanligt att managern även tar  hand om live-bokningarna.  Det är viktigt att du som manager är businessinriktad och värdesätter din artist väl. Viktigast av allt är nog att skapa en bra relation mellan dig och din artist där ni båda kan lita på varandra.
Som tour manager så ansvarar du för artisten/bandets resa till och från uppträdandet. Du är även huvudkontakten mellan lokal och artist vilket innebär att du har koll på att hålla tidsplan, logistik samt att teknik och utrustning redan finns på plats inför artistens uppträdande
@musiksupporten
Musiksupporten
@musiksupporten Är du mellan 18-25 år? This is Alby Music Academy söker dig som vill lära dig allt om festivalproduktion och vara med och skapa This is Alby festivalen 2022! Ansök via länk i vår bio🏼 This is Alby Music Academy har kurser i olika inriktningar som täcker de olika grenarna inom musikbranschen. Det är ett utbildningsprogram för unga vuxna och kurserna kommer att variera mellan tre grenar: Musikjuridik och rättigheter, Operativt och till sist Skapande. Syftet med musikskolan är att kunna förbereda och utbilda människor med intresse för musik, specifikt festivaler så de kan ta deras kunskap från teoretiskt till praktiskt för This is Alby 2022! Om This is Alby: This is Alby festivalen är en ungdomsdriven festival som planeras och genomförs årligen. Den tar plats i Alby C och planeras i ca 6 månader innan festivaldatum. Festivalen är en icke vinstdrivande festival och är helt gratis för allmänheten.
Musiksupporten
@musiksupporten Trotts den ensamma singeln på DSP’s kan vi redan konstatera att detta är en av Sveriges bästa vokalister. Hennes varma röst och långa skala av toner visar tydliga exempel på att vi har en naturbegåvad sångerska att hålla ögonen och öronen öppna för. Vi väntar ivrigt på att få höra mer. Shoutout till @annarallsjo !
Musiksupporten
@musiksupporten Tim Jiu klev upp på svenska R&B scenen förra året och introducerade oss till ”LUFTEN” – en modern och mörk ballad som fortfarande spelas i rotation. Låttexterna är ärliga och sångrösten svävar i takt till dem drivande trumslagen som tillslut landar i ett väldigt cinematisk slutresultat. Vi ser definitivt fram emot fler släpp. Shoutout till @tim_jiu
Musiksupporten
@musiksupporten Med unikt melodispråk, känsla för bra produktioner och listiga punchlines sticker Chico verkligen ut från mängden. ”STÖRD” som släpptes i fjol är ett tydligt exempel på vad vi pratar om – och vi ser fram emot mer. Shout out till @chico_officiell!
Musiksupporten
@musiksupporten Joe Xu har kommit en lång väg sedan hon stod på våran scen under Way Out West 2019. Sedan dess har hon lyckats bygga en unik musikkatalog med visuella element som klockrent ger texterna liv. ”U Turn” & ”Red Envelope” är tydliga exempel. Vi ser fram emot att följa med på resan. Shout out till @_joexu !
Musiksupporten
@musiksupporten Meron Mitku är en artist som lyckas sammanfatta och elegant beskriva dom känslorna som alla kan relatera till. ”Stanna Home” detaljerar exakt hur vi känner inför dessa kalla vinter dagar. ”Staden” är en mysig R&B bop som Meron flyter över lätt och ledigt. Sveriges framtid inom R&B låter lovande. Shout out till @meronmitku !
Musiksupporten
@musiksupporten Musiksupportens främsta uppgift är att lyfta unga kreatörer och därför har vi valt att starta en “Shoutout Serie” där vi tipsar er om bra musik ifrån up and coming artister. FÖRST UT : @ramelixious . En ung rappare ifrån norra botkyrka som aktivt släppt musik hela förra året och verkar inte ha någon plan om att sakta ner. Med färgstarka låtar som “LALA” “RIC FLAIR” och “TAR MIG RUNT” är vi helt säkra på att det finns en ljus framtiden inom musiken för Ramel.
Musiksupporten
@musiksupporten Vi räknar ner timmarna till imorgon!! Se till att anmäla er via länken i bio för att ta del av The Woke Up Call!🥳 Vi syns kl.09:00! P.S Håll utkik i era mejl för info om eftersnacket senare på kvällen ️
Musiksupporten
@musiksupporten Vad säger den svenska musikbranschens makthavare om rasistiska strukturer och brist på representation? 🤔 I den sista programpunkten på Woke up call får vi höra sex chefer från svensk musikindustri berätta hur de tänker gå vidare för att förändra gamla strukturer och öka inkluderingen i branschen. Missa inte detta på The Woke Up Call! Måndagen den 1 februari kl 09.00 🗣
Musiksupporten
@musiksupporten The CEO of @punchrecords and chairman of UK Music Diversity Taskforce joins us on Monday for an important keynote speech about the work they’ve been implementing on the UK music industry through their Ten-point plan. The ten-point plan is created to help increase diversity and boost inclusion at the trade bodies that represent the majority of the music industry through strategic actions. ️swipe to see their ten-point plan